Zaměstnanecké benefity jsou jedním ze způsobů, jak přilákat nové talenty. Jaké se nyní dostávají do popředí? Je potřeba stále přicházet s něčím novým? Co zaměstnanci skutečně ocení?
Zaměstnanecké benefity mohou být velkým lákadlem, obzvlášť v dnešní době, kdy je o kvalitní zaměstnance velký boj. Benefity bezpochyby hrají významnou roli ve spokojenosti zaměstnanců a v rámci velké konkurence jsou více než žádoucí. Ovšem jejich nabídka a především poptávka se s časem mění. Jaké benefity dnes vybírat a které jsou momentálně nejžádanější?
Málokterá firma by v dnešní konkurenci obstála bez benefitů pro své zaměstnance. Podle průzkumu společnosti Glassdoor přibližně 60 % lidí řadí výhody a benefity poskytované zaměstnavatelem k nejdůležitějším faktorům při zvažování přijetí pracovní nabídky. Kvalitních lidí je málo a společnosti se přirozeně snaží ty dobré k sobě nalákat. Dobří kandidáti to vědí, a bývají proto nároční. Pryč jsou doby, kdy stačilo nabídnout stravenky, příspěvek na penzijní pojištění a kávu zdarma. Ani příslib pěkného pracovního prostředí s fotbálkem a gaučem nestačí. Dostatečně reprezentativní kanceláře jsou dnes již očekávaným standardem, a není tedy ani vhodné tuto informaci vkládat jako jeden z benefitů do inzerce.
Druhy benefitů
Pro přehlednost je možné benefity
rozdělit do dvou kategorií: na finanční a nefinanční benefity.
Mezi finanční výhody tradičně
patří 13. a 14. plat nebo kvartální odměny, které mohou, ale nemusí být
nárokovatelné (záleží, zda jsou přímo
uvedené v pracovní smlouvě).
V oblasti nefinančních benefitů
je nabídka skutečně široká. Nabídnout lze slevy, poukazy, služby a jiné výhody dle zaměření a preferencí zaměstnanců. Také hodně záleží na velikosti a zaměření firmy. Pokud firma například prodává kávu, nabízí se svým zaměstnancům umožnit nákup tohoto zboží se slevou apod. V začínajících firmách se nabízí například i zaměstnanecké akcie.
Ovšem takové vzdělávání se již do benefitů moc neřadí. Jde spíše o investici do vlastních lidí, kteří díky tomu firmě pomohou posouvat se dopředu.
Netradiční benefity
Mezi méně tradiční benefity patří takové služby, které se dají využít online. Tomu, že se za poslední dobu hodně práce přesunulo z kanceláře domů, řada firem přizpůsobila i nabízené výhody. Například online konzultace s lékařem, sportovní kurzy v počítači nebo online konzultace s koučem. Jiné firmy se nebojí sáhnout ještě dál. Například firmy jako Twitter
nebo IBM proplácí matkám dopravu mateřského mléka z práce až k jejich dětem. Chtějí tak podpořit brzký návrat matek po porodu do práce. Další podivný benefit, který je teď v zahraničí trendy, je možnost dát si šlofíka přímo na pracovišti. Speciální relaxační
zóny, v nichž si mohou zaměstnanci beztrestně „dát dvacet“, zavedly společnosti jako Google, NASA, Samsung a Facebook.
Po čem zaměstnanci touží
Jaké výhody však v dnešní době zaměstnanci nejvíce ocení? V popředí
v České republice stále zůstává finanční odměna v podobě 13. platů, prémií a bonusů.
Ovšem hned jako druhá v pořadí je větší svoboda a volnost, zejména možnost flexibilní pracovní doby. Nezaostává ani potřeba delší placené dovolené a možnost občas pracovat z domova nebo si vybrat sick days. Stále větší poptávka je i po zkrácených úvazcích, jež oceňují zejména rodiče. Některé firmy na požadavek většího volna zareagovaly tím, že umožnily lidem neomezenou dovolenou. U nás tuto výhodu nabízí firma Avast nebo Rohlík. Tyto firmy spoléhají zkrátka na to, že firemní kultura a zodpovědnost zaměstnanců je tak silná, že se na čerpání dovolené vždy rozumně domluví. Přitom podle průzkumů stále více Čechů touží po rovnováze mezi pracovním a osobním životem. Některé firmy snaží poskytnout příspěvky na školky, dotují školné nebo zavádějí dětské hrací koutky se zajištěnou péčí. Případně nabízí placenou dovolenou pro novopečené tatínky, dorovnání rozdílu v příjmech mezi peněžitou pomocí v mateřství a mzdou a volno v první školní den.
Firmy, které si váží hodnoty rodiny a podporují zaměstnance v rodičovství, získávají recipročně soustředěnější a výkonnější talenty, jež nejsou ve stresu, že by rodinu o něco připravovaly.
Klasika se stále cení
Přes všechny novinky v oblasti benefitů se ukazuje, že Češi jsou stále rádi za klasické výhody: příspěvky na stravování a důchodové pojištění nebo služební auto, které mohou využít i pro soukromé účely.
Jaké benefity vybrat
Pro většinu firem platí, že benefity patří do kompetencí personálního oddělení, a rozhodnout, které výhody vybrat, nebývá lehký úkol. Je potřeba si uvědomit, že benefity by měly být především pro zaměstnance a každý má jiné preference. Není proto na škodu udělat alespoň jednou ročně průzkum mezi zaměstnanci a zjistit, o jaký druh výhod mají největší zájem, a podle toho pak stávající benefity zrevidovat a navrhnout nové. Pokud je firma větší, je nejlepší, když si zaměstnanci mohou sami vybírat z nějakého balíčku možností. Někdo preferuje sport, jiný třeba kulturu.
Přestože benefity hrají významnou roli ve spokojenosti zaměstnanců, je potřeba si uvědomit, že ani široká škála výhod lidi neudrží, pokud ve firmě nefunguje komunikace a základní lidské hodnoty. Je proto důležité přistupovat k péči o zaměstnance komplexně.
Článek publikovaný v časopise Statutární zástupce firmy 4/2022
Comments