top of page

Efektivnější a spokojenější zaměstnanci? Zkuste koučink

  • Obrázek autora: Kateřina Nechanická
    Kateřina Nechanická
  • 6. 5.
  • Minut čtení: 4

Koučování je stále významnější a účinnější nástroj rozvoje a vedení lidí. Co všechno koučink může vašim zaměstnancům přinést a jak konkrétně jej ve firmě využít?


Co je to koučink

Kořeny koučinku sahají již do šedesátých let minulého století a jedněmi ze zakladatelů jsou Američan Timothy Galwey a Angličan sir John Whitmore. Tito pánové se léta zabývali metodami zvyšování osobní i profesní výkonnosti lidí a z jejich spolupráce vznikl jeden ze základních nástrojů koučování.


ree

Mnoho lidí koučink zaměňuje s jinými rozvojovými technikami, jako je například terapie, poradenství a jiné. Některé druhy koučinku sice mohou obsahovat terapeutické prvky, ovšem není to totéž. Koučink je spíše rozvojová metoda, která věří v potenciál každého klienta a nezkoumá jeho minulost, nikoho nesoudí či nehodnotí, a především neradí. Je to určitý způsob myšlení, který vyžaduje zcela jiný, pozitivnější přístup k lidem. Gallwey kdysi napsal, že koučování uvolňuje potenciál člověka, a umožňuje mu tak maximalizovat jeho výkon.


Podstata koučování spočívá v tom, že díky dobře kladeným otázkám si klient udělá jasno. Kouč vede klienta k hlubšímu přemýšlení, díky kterému si ozřejmí své cíle, vize či projekty. Najde si tak konkrétní plán a možnosti, jak ho dobře uskutečnit navzdory všem překážkám, vnitřním i vnějším.


Tato metoda měla své začátky nejdříve ve sportu a později se velmi dobře uplatnila i při vedení manažerů a zvyšování jejich výkonnosti. A to už byl jen krůček ke změnám celé firemní kultury ke spokojenosti zaměstnanců i celé firmy.


Díky koučinku se u klientů zvyšuje sebedůvěra, uvědomění a odpovědnost. Pomáhá lidem lépe stanovit jejich cíle a následně jich dosahovat. Koučink podporuje i rychlejší a efektivnější dosažení výsledků. Díky tomu firmy šetří čas a jsou úspěšnější a zaměstnanci spokojenější.


Jak koučinku ve firmě využít

Koučink se dnes hojně využívá v osobním životě i ve firmách. V pracovním prostředí pomáhá například s motivací zaměstnanců, delegováním, realizací úkolů, plánováním, osobním růstem zaměstnanců či se vztahovými problémy. Tímto krátkým seznamem výčet příležitostí pro koučování samozřejmě zdaleka nekončí.


Principy, z nichž koučování vychází, může manažer využívat při každém kontaktu se

zaměstnanci během dne. Jde o způsob uvažování a komunikace. Například pokud některý z podřízených přijde s tím, že narazil na problém, místo aby mu manažer něco vytkl a radil, jak to má udělat, začne se podřízeného ptát: Napadá vás, co můžete udělat pro to, aby to fungovalo lépe? Bude to mít dopad na něco jiného? Jak mohu pomoci já?


Pomocí koučovacích otázek může takto manažer vytvářet a posilovat odpovědnost zaměstnanců a víru v sebe sama. Bude jim tímto přístupem odstraňovat vnitřní bariéry, které často brání v rozvoji a motivaci lidí.


ree

Koučink může být skvělým pomocníkem při zpětné vazbě a hodnoticích pohovorech se zaměstnanci. Stačí, když se manažer naučí klást správné otevřené otázky, bude smýšlet

pozitivně a zodpovědnost přenechá podřízeným. Nebo můžete najmout profesionálního kouče, který manažery proškolí nebo sám rozhovory s lidmi povede.


Skvělým pomocníkem může být koučink i pro celé týmy nebo skupiny lidí, kteří například plánují nový projekt a nejsou si jisti jeho návratností nebo provedením. Kouč tak může skupinu efektivně vést a na konci setkání od lidí získat potřebné odpovědi či výsledek.


Koučovat mohou lidé i sami sebe. Sebekoučink lidem pomáhá utřídit si myšlenky a vize a zjistit, jak na tom jsou. Je to taková schůzka sám se sebou, ale velice užitečná. Pomůže lidem zastavit se a ověřit si, kam směřují, jestli jim to, co dělají, dává smysl, jak moc se jim daří naplňovat vlastní cíle a co ještě mohou nebo chtějí udělat pro to, aby se jim vše dařilo lépe. Taková „setkání“ dávají smysl alespoň jednou měsíčně, aby byl prostor pro změnu a akci. Je potřeba udělat z toho pravidlo a v ideálním případě si termíny zaznamenat do kalendáře.


Při stanovení jakýchkoliv cílů může pomoci metoda SMART. Jedná se o mnemotechnickou pomůcku a s její pomocí si můžete ověřit, jestli nastavený cíl splňuje základní parametry. Zda je dostatečně specifický, měřitelný, dosažitelný, realistický

a termínovaný.


Jak najít správného kouče

Najít dobrého kouče nemusí být lehké. Koučem se bohužel může nazvat kde

kdo. Doporučuji sledovat, zda má daný kouč certifikaci, jak dlouho a in-

tenzivně se koučinku věnuje, a ideálně dát na doporučení. Kouče je většinou

možné požádat o krátkou prezentaci a nejdříve si ho osobně vyzkoušet, než

se případně rozhodneme jej doporučit celé firmě.


ree

Správný kouč samozřejmě dodržuje i etický kodex, který zahrnuje mlčenlivost. Tedy vše, co si během sezení s klientem poví, by mělo zůstat pouze mezi nimi. Koučink je možné

využít pouze jednorázově, jako benefit pro zaměstnance, či na dlouhodobou koncepční spolupráci – záleží jen na potřebách klienta či společnosti.


Ovšem vždy doporučuji využívat koučinku externě. Interním koučům zaměstnanci nemusí tolik důvěřovat kvůli obavám, že to, co na sezení řeknou, bude zneužito proti nim.


A kolik kouč může stát? Cena bývá velmi odlišná a u firemního 60- až 90minutového sezení se může pohybovat od 3 000 do 9 000 Kč. Někteří veřejně známí kouči mohou být i dražší. Pokud je však předem domluveno více sezení za sebou, cena může jít o něco níž.


Ať už se kdokoliv rozhodne pro využití koučinku v jakékoliv podobě,

určitě nebude litovat vložených peněz. Dobře odvedený koučink lidem prokazatelně pomáhá, odbourává strachy a jiné vnitřní brzdy a rozvíjí je. Vzhledem k pozitivnímu přístupu přináší i větší uspokojení a radost. A to už za zkoušku bezpochyby stojí.



Článek publikovaný v e-magazínu Moderní HR manager 7/2021

 
 
 

Komentáře


bottom of page