top of page

Vzdělávání a rozvoj zaměstnanců

Když firma škrtá náklady, vzdělávání je na prvním místě. Proč je důležité investovat do rozvoje zaměstnanců? Právě motivovaní a loajální zaměstnanci jsou vaší konkurenční výhodou.



Důležitost firemního vzdělávání a rozvoje zaměstnanců poslední roky rostla a s ní i investice firem do této oblasti. Doba koronavirová nepochybně touto sférou velmi otřásla a trendy, které se ještě donedávna prosazovaly, se ze dne na den změnily. Většina prezenčních školení byla zrušena a spousta lidí se přesunula z kanceláří domů.


Celoživotní proces

Ukončením školy vzdělání člověka zdaleka nekončí, spíše začíná. Řada důležitých témat se na škole ani neučí a s nástupem do zaměstnání si beztak musíme nastudovat řadu nových pojmů a postupů. Trh, prostředí i požadavky se neustále mění, a pokud chceme uspět, měli bychom se posouvat také.


Na znalostech, přístupu a výkonu zaměstnanců závisí úspěch organizace jako celku. Chce-li organizace v konkurenčním prostředí obstát a dosahovat výborných výsledků, musí mimo jiné získat kvalifikované pracovníky, umět si je udržet a cíleně a kontinuálně jejich znalosti a dovednosti rozvíjet.


Firemní vzdělávání jako benefit i přínos pro zaměstnavatele

Většina firem si uvědomuje důležitost lidského kapitálu a snaží se mu věnovat příslušnou pozornost. Ne vždy se ale dají na trhu práce získat lidé s takovými předpoklady, jaké organizace právě v danou chvíli potřebuje. A nejen proto bývá rozvoj zaměstnanců

nejvýznamnější. Je však důležité se mu věnovat systematicky s logickou návazností.


Takový způsob vzdělávání přináší řadu výhod. Například umožňuje vzdělávat pracovníky dle konkrétních potřeb firmy a průměrné náklady bývají díky systematičnosti nižší.

Také umožňuje neustálé zdokonalování procesů.


Díky rozvoji zaměstnanců se výrazně zvyšuje jejich loajalita a motivace, což platí obzvlášť u mladší generace. Zatímco dříve zaměstnanec běžně setrval na jedné pozici řadu let, pro generaci Y (lidé narození zhruba od roku 1980) patří možnost růstu a dalšího vzdělávání k prioritám.


Dobrou zprávou je, že získaná motivace se odrazí na zvýšení jejich pracovního výkonu. Hlavním cílem každé společnosti je co největší zisk. Zaměstnanci jsou ti, kteří přinášejí

zisk společnosti, a v případě jejich zvýšené produktivity je zisk pochopitelně větší. Čím více peněz firma investuje do svých zaměstnanců, tím větší bude mít návratnost investic.


V neposlední řadě vzdělávání zlepšuje vztahy zaměstnanců na pracovišti a firmu dělá atraktivnější vůči konkurenci. Dříve stačilo, aby se navýšil plat. Dnes už to neplatí, protože je tu vždy další společnost, která nabídne více. Investice do rozvoje zaměstnanců a péče o jejich touhy k získání nových dovedností jsou považovány za jeden z důležitých faktorů, které ovlivňují věrnost zaměstnanců.


Jaké změny přinesla pandemie?

Každá organizace musí mít v dnešním rychle se měnícím prostředí plán zabezpečování lidských zdrojů, který je pružný a sleduje nové trendy v této oblasti. Ještě před pár lety se v oblasti vzdělávání kladl důraz hlavně na interaktivní a zážitkové školení, workshopy

nebo mentoring, kde šlo především o sdílení zkušeností. A to je možné především při osobním setkání. Pandemie ovšem donutila firmy řadu prezenčních školení zrušit

a nebo přejít na online řešení.


Online forma nabízí větší flexibilitu a urychlení nasávání informací, které je v dnešní uspěchané době stále žádanější. Digitalizace a online technologie se stali každodenní realitou a zaměstnanci i manažeři si museli velmi rychle osvojit práci s moderními technologiemi, aby byli v práci i v rozvoji flexibilní. Díky tomu se mohou vzdělávat téměř odkudkoliv a rozhodovat si třeba i o čase, kdy se jim školení hodí.


Většina témat školení jsou podobná těm před pandemií, samozřejmě

s možností připravit je koncovým uživatelům na míru. Stálicemi jsou soft skills témata zaměřená především na prezentační a komunikační dovednosti. Dále je populární osvojování antistresových technik a téma prevence před vyhořením, které zaznamenalo

velký nárůst. Oblíbená jsou také témata zaměřená na vedení týmu nejen pro nové manažery. Mileniálové preferují koučink a men-toring, který jim umožňuje najít si vlastní, nové cesty nejen v dalším kariérním růstu, ale i v osobním životě.


Webináře jsou kratší oproti prezenčním workshopům a nevyžadují rezervaci prostor a dopravu na místo, jsou tak čím dál dostupnější pro většinu firem. Řada firem nově zavedla online onboarding, stejně tak welcome day se přesunul z prezenčního setkání do digitální podoby.


Co chtějí samotní zaměstnanci

Nebojte se zapojit samotné zaměstnance a zeptejte se jich, jaké rozvojové aktivity chtějí. Nemusíte je spojovat pouze s obsahem práce. Zaměstnanci jistě ocení i témata z oblasti rodinného života a jeho propojení s prací. Stále populárnější je program wellbeing,

který se zaměřuje právě na rovnováhu mezi osobním a pracovním životem. Firmy, které

chtějí jít tímto směrem, věří, že smyslem podnikání je nejen ziskovost, ale i vytváření podmínek, ve kterých zaměstnanci mohou maximálně využívat svůj potenciál a žít svůj život naplno. Ať už je forma vzdělávání a rozvoje zaměstnanců jakákoli, nepochybně zastává a bude zastávat jednu z nejdůležitějších oblastí personálního řízení.




Článek publikovaný v e-magazínu Moderní HR manager 7/2020

 
 
 

Comments


bottom of page